K polemice pana PhDr. Ivo Rušáka,
ze dne 23. 08. 2016, k mému článku
publikovanému pod titulem Bombardéry, bitevníky, tankery…
Podle mého názoru nejde o
polemiku, ale svým obsahem o problematickou recenzi mně vzdáleného článku.
Domnívám se, pane doktore, že
jste nepochopil účel a cíl mého článku. (Tím vás nechci podezřívat, že jste jej
snad pochopit nechtěl.) Chtěl jsem především upozornit na nebezpečí takových
cvičení a především na nehoráznou americkou provokaci vůči Rusku, ke které se
naše vláda v rozporu s platnými zákony připojila tím, že toto cvičení
povolila. Co všechno je a bylo již mnohokrát dříve porušováno naší současnou a
dřívějšími vládami je možno si přečíst i v otevřeném dopise vládě ČR,
který ji zaslala Iniciativa Ne základnám
dne 22. 8. 2016, se kterým plně souhlasím a pod nějž bych se také podepsal.
Chci vás ujistit, že vím o tom, že podobná cvičení organizují Američané pod
firmou NATO každoročně i v jiných státech, což je věcí vlád a lidu těchto
zemí. Proto jsem se obrátil touto cestou na naše občany a ne na vlády jiných
států a jejich lid, aby si jich co nejvíce uvědomilo, do čeho nás naše
popřevratové vlády systematicky zatahují.
Vy sám vyjadřujete ve čtyřech
bodech souhlas s tím, že je třeba opět odhodlaně bojovat za mír atd. To
vás bezesporu ctí. Je to konečně názor více než dvou třetin našich spoluobčanů.
Souhlasit s tím pasivně je podle mého názoru málo. Považuji za
vlasteneckou povinnost každého erudovaného člověka, aby své názory sdělil co
nejširšímu okruhu občanů. Vy byste
jistě mohl účinněji využít své filozofské erudice, podnikatelských aktivit
v oblasti organizace, řízení a překladatelské činnosti. Jako filozof byste
snad pomohl najít způsob, jak sjednotit úsilí celé řady subjektů k mnohem
účinnějšímu boji za mír. Jako tlumočník a překladatel máte beze sporu mnohem
více informací o mírotvorném úsilí řady zahraničních osobností, včetně nositelů
Nobelovy ceny za mír, které však naše sdělovací prostředky filtrují, překrucují
a nestydatě lžou, aby se pravda mezi naše občany nedostala. V tom vidím
také svoji úlohu jako drobného kamínku složité mozaiky, ze kterých se zatím
nevýrazná a navíc utajovaná fronta bojovníků v boji za mír, proti NATO a
válce skládá.
Je škoda, že místo toho abyste
jasně zdůraznil svůj postoj, k této pro národ životně důležité
problematice, zdůrazňujete moji nevědomost o cvičeních v jiných státech,
což vám promíjím. Navíc rozebíráte a zdůrazňujete základní pravdy o tom, že
každý národ pro zajištění své bezpečnosti potřebuje mít spojence. Já dodávám; ano
a potřebuje je i Rusko i Čína. Myslím si, že bychom i my měli usilovat o
spojenectví se silným a spolehlivým partnerem. Za takového však nepovažuji NATO
ani západní velmoci jako je Francie, Itálie, Anglie a už vůbec ne USA, která
řídí tuto největší zločineckou organizaci. Že tato věta obsahuje zhuštěnou
pravdu, vy jako historik, nesporně víte. Takoví „spojenci“ nás zradí kdykoliv
to bude vyhovovat jejich ekonomickým, finančním a z toho plynoucím dobyvačným
zájmům. Stačí jenom připomenout Mnichov, 2. Světovou válku i období studené
války.
V roce 1968 nás okupovala
vojska Varšavské smlouvy, ale Američané ji tehdejším Ruským vládcům
odsouhlasili. Postavila se za nás otevřeně pouze Jugoslávie, ale proti ní na
oplátku naši tehdejší vládci odsouhlasili Američanům barbarské „Humanitární
bombardování“. To snad nepotřebuje žádného komentáře. Abych nebyl podezříván
z ubohého populismu jako to dělá třeba pan Sobotka, který loni prohlásil,
že v Brně 21. srpna 1968 došlo k rozsáhlému masakru. Přitom přiznal,
že tehdy v srpnu v Brně vůbec nebyl. (Pravděpodobně byl doma zalezlý
jak sysel.) Já jsem v tom Brně tehdy byl, ale žádného masakru jsem svědkem
nebyl. Je mi velice líto, jak jsem se později dověděl, že tam tehdy zahynulo
kolem deseti českých občanů. Na Vojenské
akademii jsem tehdy zorganizoval shromáždění asi dvou set studentů prvního
ročníku a byl jsem jimi pověřen napsáním ostré protestní petice proti násilné
okupaci naší vlasti, kterou toto shromáždění jednomyslně schválilo. Tuto petici
jsme spolu s jedním kolegou odvezli na brněnské letiště do štábu
okupačních vojsk a jeho veliteli generálu Petrovovi. (Doufám, že jsem se
nezmýlil a uvedl správné jméno). Ten ji odmítl přijat a tak jsme ji předali
funkcionářům krajského výboru KSČ. Náš postoj byl tehdy zveřejněn v tisku
a rozhlase. Kopii tohoto protestu mám ještě někde uloženou. Hovořil jsem
s několika vysokými ruskými důstojníky letectva a ti nevěděli co se
vlastně děje. Svoji přítomnost s lítostí zdůvodnili obligátním „rozkaz je
rozkaz“. Zatčen jsem tam nebyl, ani jsem za to nebyl později nijak trestán,
přestože jsem tuto skutečnost uvedl ve všech tehdy následných pohovorech. Byl jsem
si vědom, že můj postoj pro mne mohl být nebezpečný.
Pane doktore, zajímá mně,
v čem Vám konkrétně připadá text mého článku „podivný“, jak ve své
“polemice“ uvádíte. Tento pojem jsem ve svých odborných a vědeckotechnických
pracích nepoužíval a proto mně zajímá, co pod ním myslíte vy jako filozof.
Projevujete také údiv nad tím, „jakoby autor neznal základy vojenské letecké
terminologie“. Tak to je pro mne více
než úsměvné. Především v tomto článku jsem nepovažoval za účelné
„oslňovat“ nikoho ani „filozofy“ žádnými odbornými leteckými termíny. Účel
článku jsem vysvětlil. Nepovažoval jsem ani za účelné uvádět, že za mnou je
více než čtyřicet let praxe u letectva od základní funkce technika letadel přes
řídící funkce leteckého provozu na úrovni leteckého útvaru, až po pedagogické
funkce od asistenta až po několikaleté působení ve funkci vedoucího katedry
provozu a oprav a v závěru mého pedagogického působení ve funkci
prorektora pro učební činnost na vysoké vojenské letecké škole v Košicích.
Jako odborný asistent a docent jsem přednášel na Vojenské technické akademii
v Káhiře předměty provoz a opravy letadel. Velení této akademie mne mimo
jiné pověřovalo také přednáškami v odborných post-graduálních kurzech
vysokých důstojníků egyptské armády. Vysokoškolské texty, skripta a odborné
články jsem psal nejen česky ale přímo anglicky, rusky, slovensky a to podle
požadavku „zákazníka“. Výsledky své odborné a vědecké práce jsem svými
přednáškami prezentoval na vědeckých sympoziích nejen v ČSSR ale i
v Anglii a Moskvě. Ještě i teď se vám zdá, že „jako bych“ neznal základy
vojenské letecké terminologie? Dovoluji si tvrdit, že tuto terminologii ovládám
velmi dobře a to v několika jazycích. Pokud byste se vy ve svých dílech a
překladech setkal snad i s vojenskou leteckou „hantýrkou“, mohl bych Vám
řadu takových pojmů pomoci pochopit. Pro Vás je to asi podivné i proto, že snad
máte pochybnosti o mém autorství tohoto článku. Píšete, že jste četl totožné
články od někoho podepsaného za vojáky proti válce, kde mé jméno vůbec uvedeno
nebylo. Ano, došlo k takovému omylu a redakce se mi za to omluvila, chybu
okamžitě napravila a já nemám důvod z toho dělat problém. Jestli tím
chcete zpochybnit moje autorství i mé pedagogické a akademické funkce nebo
dokonce snížit úroveň Vysoké vojenské letecké školy, potom Vás ujišťuji, že na
jejím vedení se podíleli mimořádní vynikající odborníci z letecké praxe,
vysocí velitelé a mezi jejich zástupci – prorektory byli tak jako já profesoři
a doktoři věd, podobně jako na odborných katedrách. Proto také škola produkovala
jedny z nejlepších pilotů a leteckých specialistů na světě a vynikající
velitele leteckých útvarů svazů a svazků včetně funkce velitelů letectva a
jejich zástupců. Já osobně jsem hrdý na to, že jsem nemalou měrou přispěl
k jejich odborné přípravě.
Na závěr prohlašuji, že jsem
autorem tohoto článku a stojím si za ním i svým podpisem. Vyjadřuji tím své
přesvědčení a ke svému podpisu jsem připojil i své tituly ne proto, že bych
jimi chtěl někoho oslňovat, ale proto, abych i řadě dalších vysokoškolských
pedagogů a vědců pomohl vystoupit z anonymity a postavit je do čela
v boji za naši bezpečnost a život v míru.
29. 08. 2016. Prof.
Ing. B. Svoboda, DrSc.
Žádné komentáře:
Okomentovat